Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Udział naszej szkoły w projekcie „Uwolnij Umysł– akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii”

Udział naszej szkoły w projekcie „Uwolnij Umysł– akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii” - warsztaty dla uczniów klas 4–8

Nasza szkoła uczestniczyła w trzysemestralnym projekcie edukacyjnym realizowanym przez Uniwersytet Łódzki w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II”.

Projekt był skierowany do uczniów klas 4–8 i miał na celu przybliżenie im świata nauki w sposób ciekawy, praktyczny i angażujący. W ciągu trzech semestrów uczniowie uczestniczyli w cyklu warsztatów z trzech dziedzin: nauk matematyczno-przyrodniczych, psychologii i socjologii. Zajęcia te łączyły elementy eksperymentu, zabawy, mini-wykładów i pracy warsztatowej, dzięki czemu nauka miała formę inspirującej przygody.

Blok nauk matematyczno-przyrodniczych

Podczas trzech semestrów uczniowie uczestniczyli w warsztatach z biologii, genetyki i matematyki, łącząc eksperymenty praktyczne, obserwacje i pracę z danymi.

W pierwszym semestrze uczniowie samodzielnie przeprowadzali izolację DNA, poznając budowę i rolę kwasów nukleinowych w organizmach żywych. W drugim semestrze odkrywali DNA barkod i uczyli się, jak naukowcy identyfikują różnorodność gatunków za pomocą metod genetycznych.

W trzecim semestrze zajęcia wprowadzały uczniów w matematyczne modelowanie dziedziczenia cech i podstawy bioinformatyki, pokazując, jak wiedza przyrodnicza może być analizowana przy użyciu narzędzi matematycznych i komputerowych.

Dzięki całemu cyklowi warsztatów uczniowie mieli możliwość

  • prowadzenia doświadczeń i obserwacji naukowych,
  • samodzielnego formułowania wniosków; a także rozwinięcia umiejętności myślenia logicznego, analizy danych,
  • rozwiązywania problemów oraz pracy z modelem naukowym – a także zrozumieli, jak łączyć wiedzę z biologii, matematyki i informatyki w praktyce.

Tak kompleksowe podejście pozwoliło uczniom poznać fascynujący świat biologii i genetyki.

Blok psychologiczny

Zajęcia psychologiczne miały na celu pomoc w nabyciu umiejętności poznania i obserwacji siebie i innych.

Podczas warsztatów o emocjach, procesach poznawczych i sposobach uczenia się uczniowie:

  • Uczyli się rozpoznawania i różnych sposobów wyrażania emocji,
  • ćwiczyli pamięć i koncentrację z wykorzystaniem mnemotechnik,
  • poznali różne style uczenia się i zrozumieli, jak działa proces nabywania nowych umiejętności.

Dzięki temu cyklowi warsztatów nasi uczniowie mieli możliwość rozwijania kompetencji emocjonalnych i poznawczych, tj. samoregulacja, uważność, zapamiętywanie informacji czy skuteczne uczenie się przez doświadczenie.

Blok socjologiczny

Tematyka części socjologicznej koncentrowała się na komunikacji, współpracy i budowaniu relacji w grupie.

Podczas trzech semestrów warsztatów nasi uczniowie zaznajamiali się z tematyką:

  • skutecznego porozumiewania się (komunikacja werbalna i niewerbalna, radzenie sobie z barierami komunikacyjnymi),
  • budowania zespołu i rozumienia ról grupowych,
  • rozwijania swoich zasobów osobistych, takich jak poczucie własnej wartości, sprawczość czy empatia.

Dzięki tym doświadczeniom uczniowie wzmacniali kompetencje społeczne, uczyli się współpracować, wspierać innych i dostrzegać wartość różnorodności w grupie.

Projekt ,,Uwolnij umysł- akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii” trwał przez trzy semestry.

Jego celem było nie tylko poszerzenie wiedzy uczniów, ale także kształtowanie postaw ciekawości poznawczej, odpowiedzialności, pracy zespołowej i umiejętności łączenia nauki z codziennym doświadczeniem.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie Lidera Projektu : Centrum Biologii Cyfrowej i Nauk Biomedycznych- Biobank Łódź, będącego jednostką Uniwersytetu Łódzkiego:

 

https://www.biobank.uni.lodz.pl/spoleczna-odpowiedzialnosc-nauki

 

Data dodania: 2025-10-12 15:25:46
Data edycji: 2025-10-13 09:25:21
Ilość wyświetleń: 75

Programy i projekty

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej